Reklama

Kultura

Zbigniew Rybczyński. Wizja zbyt szeroka

„Zrzekam się polskiego obywatelstwa. Ale Polakiem będę zawsze, do końca życia”. Zbigniew Rybczyński – laureat Oscara i artysta światowej sławy – postanowił wyjechać ze współczesnej Polski. Na znak protestu

Niedziela Ogólnopolska 35/2014, str. 40-42

[ TEMATY ]

film

sztuka

kultura

ZDZISŁAW SOWIŃSKI

Zbigniew Rybczyński

Zbigniew Rybczyński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Urodził się 27 stycznia 1949 r. w Łodzi. Ukończył liceum plastyczne w warszawskich Łazienkach i Wydział Operatorski łódzkiej filmówki. Już na studiach zrealizował etiudy będące czytelną zapowiedzią jego twórczych wyborów, a pierwszym miejscem pracy było Studio Małych Form Filmowych SE-MA-FOR. Debiutował tam w roku 1973 filmem „Plamuz” – jednym z pierwszych w Polsce animowanych teledysków.

W 1980 r. skończył pracę nad realizowanym przez rok dziełem „Tango” – ośmiominutową niemą opowieścią o międzyludzkich zależnościach (do jednego pomieszczenia stopniowo wprowadza się 25 osób), będącą sumą matematycznych wyliczeń i niezwykłej wizji. Film sprawia wrażenie wytworu komputera, jest jednak w pełni dziełem rąk autora – kolejne sekwencje filmowane były klatka po klatce, wycinane i nakładane. „Tango” przeniknęło granice, a efekt wytężonej pracy młodego twórcy zza żelaznej kurtyny doceniło całe światowe środowisko filmowe. Obraz obsypany został laurami festiwali w Europie, aż trafił za ocean.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

The Oscar goes to...

11 kwietnia 1983 r., podczas 55. gali wręczenia Academy Awards w Los Angeles wśród takich sław, jak Meryl Streep czy Ben Kingsley, padło nazwisko: Rybczyński. Jako Polacy poczuliśmy wtedy, że tam, daleko, w świecie komfortu i wolności, jesteśmy doceniani.

Reklama

Oscar dał młodemu Polakowi prestiż i możliwość życia w USA. Do kraju wrócić nie mógł, ponieważ po wywiadzie udzielonym Wolnej Europie, w którym potępił system komunistyczny, został oskarżony o zdradę Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i skazany na karę więzienia. W Austrii otrzymał azyl polityczny.

Kilkanaście lat mieszkał w Nowym Jorku, gdzie kręcił kolejne, nagradzane na świecie krótkie metraże i teledyski (współpracował m.in. z Mickiem Jaggerem, Yoko Ono, Lou Reedem, Rush itd.). To właśnie on jest twórcą słynnego clipu do „Imagine” Johna Lennona. Od roku 1972 do dziś, jako operator, scenarzysta, reżyser, kompozytor obrazu, Rybczyński zrealizował ponad 60 filmów. W roku 1987 otworzył pod Nowym Jorkiem własne studio (Zbig Vision Studio). W latach 1994 – 2001 mieszkał w Niemczech, współtworząc międzynarodowy eksperymentalny ośrodek filmowy w Berlinie (CBF). Był wykładowcą uczelni w Kolonii, Nowym Jorku i Tokio. W 2001 r. wrócił do USA.

Reklama

Na początku lat 90. ubiegłego wieku zaczął tworzyć własne programy komputerowe, by w pełni niezależnie nanosić na ekran swe artystyczne wizje. Wciąż marzył o zbudowaniu idealnego studia, w którym „na bieżąco” powstawałyby filmy wartościowe i niewymagające żmudnej, kosztownej postprodukcji. Pozostając artystą, stawał się inżynierem i wynalazcą. Stworzył wiele patentów, nowe komputerowe programy, a jego unikalne pomysły znalazły zastosowanie w amerykańskim przemyśle telewizyjnym i filmowym. Na Zachodzie miał wszystko, ale cel celów – wielkie atelier, przystosowane technicznie do tworzenia eksperymentów i ciągłego rozwoju technologii obrazu filmowego, instytut edukujący przyszłe ekipy, produkujący nowoczesne filmy – postanowił wybudować w ojczyźnie. Obdarowany przez rodzimą filmówkę tytułem doctora honoris causa (2008), pełen pomysłów i gotowości do pracy wrócił do Polski w roku 2009.

Nowa Polska, stara Polska

Najpierw sprawy toczyły się pomyślnie. Marzenie o zorganizowaniu od podstaw jedynego na świecie „instytutu obrazu” zyskało aprobatę polskich władz i stało się realne. Projekt Zbigniewa Rybczyńskiego poparł sam minister Bogdan Zdrojewski. Z uwagi na położenie, rozmiar i filmową tradycję na siedzibę wybrano starą Wytwórnię Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Wraz z budynkiem przydzielony został odgórnie zespół administracyjny. Fundamentem studia miał być autorski pomysł Rybczyńskiego, jego wizja i wynalazki.

Instytucja otrzymała nazwę Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA) i dotację w wysokości 7 mln zł na 2 lata. Rybczyński założył, że rok potrwa budowanie studia, a drugi rok – szkolenie kadry. Od początku wiele zdarzeń związanych z budową było dla reżysera niezrozumiałych – zbędne przetargi, angażowanie firm zewnętrznych, nierozumne lokowanie pieniędzy itp. Czas mijał, remont ugrzązł, budżet topniał. Artysta wciąż zgłaszał sprzeciwy wobec tego stanu rzeczy, lecz bezskutecznie. W końcu okazało się, że całość funduszu na projekt została rozdysponowana.

Reklama

Rybczyński nie miał dostępu do żadnych dokumentów CeTA, zapoznał się z nimi dopiero po otrzymaniu na to pisemnej zgody. Już wstępna kwerenda wykazała nieprawidłowości w wysokości ok. pół miliona złotych. Niezwłocznie udał się z podejrzanymi dokumentami do ministra Zdrojewskiego i poprosił o wsparcie w wyjaśnieniu sprawy, która zwiastowała wielki skandal.

Wiosną 2012 r. CeTA została poddana gruntownej kontroli, która nie pozostawiała złudzeń. Sprawę przedstawiono ministrowi, z sugestią przekazania jej prokuraturze. Nastało oczekiwanie, a jednocześnie ze Zbigniewem Rybczyńskim nie przedłużono umowy. On zresztą sam tej umowy nie chciał, bo czuł, że skazywałaby go ona na formalne obcowanie z ludzką nieuczciwością. Mówił o tym otwarcie i każdy w jego otoczeniu wiedział, że „ułożenie” i kompromis są tu niemożliwe.

Dyrektor Robert Gawłowski zakazał mu przychodzenia do studia i pracy z zespołem, mimo że reżyser chciał działać dalej, choćby bez umowy. Zbigniew Rybczyński, który wniósł do firmy całego siebie – koncept, sprzęt, czas, cenne, prywatne ruchomości – zignorował zakazy i groźby. Niezależnie od dziury w budżecie robił swoje. Po pewnym czasie, w wyniku analiz kontroli dokumentów, dyrektor został zwolniony, ale bez konsekwencji – wcześniej zdążył jeszcze udać się na roczny urlop zdrowotny. Od grudnia 2012 r. dyrektorem CeTA jest Robert Banasiak, o którym reżyser napisał, że „nie był on zainteresowany budową studia”, co podważyło statut CeTA i pierwotne założenia. Nastąpiło coś w rodzaju bezprawnego przejęcia całego „know how” autorskiego projektu, bez woli jego wdrożenia.

Reklama

Rybczyński, zniecierpliwiony ciszą wokół wykazanych przestępstw, poprosił ministra o zawiadomienie prokuratury, stałą kontrolę CeTA i zwolnienie pracowników związanych z przekrętami. Żadnej z próśb nie spełniono.

Z powodu pomówień (rzekoma kradzież komputera, alkohol itp.), a także zarzutu niemożności urzeczywistnienia jego pomysłów artysta poprosił też o powołanie międzynarodowej komisji filmowców i szerokie konsultacje stawiające tu rzetelną diagnozę. Propozycję odrzucono.

W prywatnej rozmowie reżysera z ministrem wydało się, że produkcji filmów w CeTA nie będzie, bo zagroziłoby to innym prywatnym podmiotom. Wizja, która u podstaw zachwyciła i miała sens, okazała się zbyt spektakularna i mająca moc ingerencji w zniewolony układami rynek. Wszystko stało się jasne.

4 października 2013 r., na otwartym spotkaniu w Salonie profesora Dudka, w poczuciu bezradności Zbigniew Rybczyński ujawnił całą sprawę opinii publicznej. Po tym zdarzeniu dostał od dyrekcji CeTA kwadrans na opuszczenie budynku. Nie zdążył się nawet spakować.

W maju tego roku, z powodu utraty prywatnego kapitału na walkę z aparatem państwowym, małżeństwo Rybczyńskich sprzedało mieszkanie i wystawiło na aukcję tworzoną latami, unikatową kolekcję dzieł sztuki. Były wśród nich m.in. renesansowe i barokowe grafiki, XVI-wieczne miedzioryty, pierwsze widoki naszych miast i bezcenne rysunki Cypriana Kamila Norwida. Do „przetargu” nie zgłosiło się ani jedno państwowe polskie muzeum – sytuacja bez precedensu. Dzieła Rybczyńskich trafiły w ręce prywatnych nabywców, za bezcen.

Reklama

Chcąc dopiąć swego i dowieść niewinności, wspierany przez żonę i grono przyjaciół, Zbigniew Rybczyński walczy w polskich sądach na kolejnych absurdalnych rozprawach, poświęcając temu czas, pieniądze i ogromne emocje. Jak dotąd, jest bezradny. Dyrektor Banasiak stawia mu zarzuty, on je z łatwością odpiera, sądy mają co robić, a końca procesu nie widać.

Mówi się, że trudne chwile mają jedną zaletę – pokazują prawdziwych przyjaciół. Tym razem koszt był wysoki, bo problem ogromny, a przy Rybczyńskim lojalnie zostało niewielu; większa część środowiska kolegów filmowców obnażyła swój oportunizm – to go boli najbardziej.

Nie wszystko stracone

Nie mogąc pojąć mechanizmów rządzących obecną Polską, nie potrafiąc pogodzić się z nieuczciwością wysokiego szczebla, Zbigniew Rybczyński postanowił na znak protestu zrzec się polskiego obywatelstwa i z żoną wrócić do USA. Gdy ta trudna decyzja dojrzała do pewności, dokonali rewizji dotychczasowych doświadczeń i doszli do nowych refleksji.

W czerwcu br., na zaproszenie ówczesnego przeora o. Łukasza Buzuna, przyjechali razem na Jasną Górę. Nie tylko po to, by dotknąć ponad 600-letniej twierdzy polskiej wiary, odwiedzić Matkę i nasycić oczy wotywnymi klejnotami, lecz także, by zostawić Jej coś swojego. Sanktuarium otrzymało od nich w darze XVI-wieczny miedzioryt, przedstawiający sekretarza Zygmunta I Starego – czołowego przywódcy europejskiej kontrreformacji kard. Stanisława Hozjusza. Z koneserskim zainteresowaniem, oprowadzani przez o. Stanisława Tomonia, zwiedzili cały klasztor. Najwięcej czasu i uwagi Zbigniew Rybczyński poświęcił bibliotece. Znalezione wzrokiem na sklepieniu refektarza zdanie: „Ex unione decor” (W jedności piękno) postanowił uczynić mottem każdego swego kolejnego filmu.

2014-08-26 14:09

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dramat chrześcijan i milczenie świata

– Pracę nad filmem i zdjęcia potraktowaliśmy wspólnie jako dobre rekolekcje. Nie baliśmy się, ale nie dlatego, że jesteśmy bardzo odważni, lecz dlatego, że wyruszyliśmy w tę podróż z czystymi sercami, poprosiwszy Boga o pomoc – mówi Witold Gadowski

Uważają cały świat za swojego wroga. Chcą go zdominować. Mówią, że będą walczyć z Rzymem. Dotrą do Rzymu – to słowa schwytanego bojownika Państwa Islamskiego. Dotarli do niego Witold Gadowski, Maciej Grabysa i Michał Król. Ich znakomity film „Insha Allah. Krew męczenników” pokazała telewizyjna Jedynka. Dokument pokazuje, co tak naprawdę dzieje się na Bliskim Wschodzie, czym jest ISIS, jak wygląda układ sił na styku iracko-syryjsko-turecko-rosyjsko-zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Presja ma sens. Prokuratura zmienia termin przesłuchania o. Rydzyka

2025-12-02 12:04

Karol Porwich/Niedziela

O. Tadeusz Rydzyk

O. Tadeusz Rydzyk

Prokuratura Regionalna w Rzeszowie zmieniła termin przesłuchania o. Tadeusza Rydzyka jako świadka w sprawie dot. Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II. Uwzględniła jego wniosek – poinformowała we wtorek rzeczniczka prokuratury prok. Dorota Sokołowska-Mach. Nie podała jednak nowego terminu.

O. Tadeusz Rydzyk 17 listopada poinformował w Radiu Maryja, że został wezwany do prokuratury na przesłuchanie w sprawie Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II na 8 grudnia, czyli w dniu, w którym przypada 34. rocznica powstania Radia Maryja. Datę tę potwierdziła wówczas rzeczniczka Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie Dorota Sokołowska-Mach.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas wierzących postawa św. Jana?

2025-12-05 13:16

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.

W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję