Gratuluję tym, którzy uczestniczyli w tym konkursie. Bo każdy jest zwycięzcą, kto otwiera Pismo Święte i zaczyna czytać, i przyjmuje to, co jest czytane – mówił bp Roman Pindel do laureatów 20. edycji biblijnego konkursu „Jonasz”. Uroczysta gala podsumowująca ten popularny wśród uczniów konkurs obyła się 30 czerwca w Bielskim Centrum Kultury.
W okolicznościowym słowie skierowanym do zebranych w sali BCK biskup podkreślił znaczenie Pisma Świętego w życiu wierzących i konieczność okazywania szacunku wobec Biblii. Pokazał przy tym żydowski „Jad” używany w synagodze do wskazywania czytanych wersetów natchnionego Pisma. Z racji ekumenicznego charakteru tej biblijnej inicjatywy, w podsumowaniu wzięli udział także duchowni Kościoła ewangelicko-augsburskiego: bp Adrian Korczago, bp Paweł Anweiler i bp Jan Szarek. Obecni na gali pasterze na czele z bp. Romanem Pindlem wręczali zwycięzcom i ich opiekunom dyplomy, nagrody i statuetki proroka Jonasza.
Wręczeniu nagród najlepszym znawcom biblijnych tekstów towarzyszyły występy laureatów artystycznych konkursów towarzyszących konkursowi głównemu.
Reklama
Tegoroczny „Jonasz” poświęcony był Ewangelii według św. Jana. W zawodach brali udział uczniowie z diecezji bielsko-żywieckiej oraz z różnych terenów całej Polski: z Krakowa, Czarnego Dunajca, Knurowa, Orzesza, Jastrzębia Zdroju, Katowic i Warszawy. Konkurs odbywał się także na terenie Republiki Czeskiej.
Konkurs ma charakter ekumeniczny i skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Główną ideą konkursu jest poznawanie Słowa Bożego oraz zachęta do stosowania go w życiu.
W etapie szkolnym jubileuszowej edycji wzięło udział ponad 15 tys. uczniów. Do kolejnego etapu rejonowego zakwalifikowało się 3,5 tys. uczestników. W ścisłym finale o miano najlepszych znawców Ewangelii Janowej walczyło 413 uczniów; ok. 150 zostało laureatami.
Głównemu konkursowi towarzyszyła edycja specjalna dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz artystyczne konkursy towarzyszące: wokalny i recytatorski.
Izajasz jest najbardziej znanym prorokiem Starego Testamentu, któremu w tym względzie żaden inny prorok nie dorównuje. Św. Hieronim nazwał go „pierwszym ewangelistą” z powodu częstych odniesień w Nowym Testamencie do jego tekstów mesjańskich. Żył w Jerozolimie między 740 a 697 r. W jego czasach panowali królowie: Jotam, Achaz i Ezechiasz, a Królestwo Północne zmierzało ku katastrofie i w 722 r. przed Chr. upadło. Długi czas jego działalności pozwala podzielić czas jego przepowiadania na cztery okresy. W pierwszej fazie, po powołaniu w 740 r., prorok piętnował upadek religijny narodu, wykroczenia natury społecznej, nadużywanie władzy przez rządzących, pychę i wyniosłość oraz nieumiarkowanie w używaniu dóbr. Groził, że oczekiwany jako czas wybawienia „dzień Jhwh” będzie w rzeczywistości dniem sądu. W drugiej fazie, 734-732 r., prorok zwiastuje katastrofę dwóm napastnikom, którzy zagrażali militarnie Królestwu Judy: Damaszkowi i Królestwu Północnemu. Juda natomiast nie musi się niczego obawiać, ponieważ rzeczywistym władcą jest Jhwh. Prorok zapowiada też przyszłego króla - Emmanuela. W trzeciej fazie (od 728 r.) prorok przestrzega króla Ezechiasza, aby nie wchodził w sojusz z Egiptem przeciwko Asyryjczykom. W czwartym etapie (od 705 r.) Izajasz ponownie krytykuje króla, który po śmierci króla asyryjskiego Sargona II, korzystając z chwilowego zamieszania, chciał znowu uwolnić się od władzy babilońskiej i wejść w sojusz z Egiptem. Dzięki zdecydowanej postawie Izajasza wobec najeźdźców i jego niezachwianej wierze w skuteczną pomoc Jhwh został ocalony kraj i Jerozolima. On też w imieniu Boga zapowiedział choremu królowi Ezechiaszowi śmierć, a następnie powrót do zdrowia. Upewnił też króla o rychłym wyzwoleniu się Judei spod okupacji asyryjskiej, po której miała znów nastąpić inwazja babilońska. Jak układało się dalsze życie i działalność prorocka Izajasza, księgi Starego Testamentu nie mówią.
O wyeliminowanie z języka kościelnego i teologicznego terminologii, która nie jest już odpowiednia, gdy mówimy o sobie nawzajem prosi papież Leon XIV w przesłaniu podpisanym przez sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, kardynała Pietro Parolina, wysłanym wczoraj po południu na międzynarodową konferencję „1965-2025: Odwołanie ekskomunik”, zorganizowanej w Loppiano (miasteczku Ruchu Focolari) przez Międzynarodową Katedrę Ekumeniczną „Patriarcha Atenagora - Chiara Lubich” Instytutu Uniwersyteckiego Sophia.
W papieskim przesłaniu zawarto apel, aby w świetle dotychczasowych postępów zadać sobie pytanie, czy nie nadszedł już czas, aby w pełni wdrożyć skutki kościelne i kanoniczne deklaracji podpisanej przez papieża Pawła VI i patriarchę Atenagorasa. Na przykład, nie mówić o sobie nawzajem jako o schizmatykach czy też heretykach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.