Reklama

Wiara

Zaczerpnięte z Ewangelii

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak często w codziennym życiu cytujemy Ewangelie. Poniżej część druga naszego „przewodnika”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieści i obrazy

„Paść na dobry grunt” – to aluzja do przypowieści o siewcy, w której mowa na koniec o ziarnie, które padło na dobrą glebę i wydało stokrotny plon (por. Mk 4, 3-9 i in.). Popularny jest sens przenośny, który dotyczy propozycji i działań chętnie przyjętych i owocnych.

„Budować na piasku” – znaczy tworzyć bez należytych podstaw, co grozi porażką. Przed budowaniem na piasku ostrzegał Jezus w przypowieści (por. Mt 7, 24-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Płacz i zgrzytanie zębów” – to obraz gniewu, rozpaczy i stanu beznadziei, szczególnie wobec zmarnowanej szansy czy też klęski. Tak Jezus w wielu miejscach przedstawiał stan potępionych (por. Mt 8, 12).

„Kąkol i pszenica” – czyli źli i dobrzy, często są przemieszani. Wyrażenie to pochodzi z tradycyjnego przekładu przypowieści Jezusa o chwastach dosianych do pszenicy (por. Mt 13, 24-43).

„Mieć talent” – to być do czegoś uzdolnionym. Talenty w przypowieści oznaczały jednak najpierw wielką sumę pieniędzy, jak dziś miliony, które pomnażają ludzie przedsiębiorczy (por. Mt 25, 14-30). Symbolicznie wskazuje to, że trzeba dobrze wykorzystywać dary Boże, które otrzymujemy. Odniesienie do uzdolnień pojawiło się później.

Reklama

„Nie znacie dnia ani godziny” – tak mówi się o niebezpieczeństwie, które może nadejść znienacka. W Ewangelii słowa te następują po przypowieści o dziesięciu pannach i dotyczą niespodziewanego nadejścia Mesjasza (por. Mt 25, 13).

„Zbłąkana owca” – obrazuje człowieka pogubionego, który robi coś innego, niż powinien. Mówi się tak lekko ironicznie. Inspiracją dla tego powiedzenia jest zagubiona owca w przypowieści (por. Łk 15, 1-7), ale w Ewangelii chodzi o troskę Jezusa o zagubionych.

„Syn marnotrawny” – w przypowieści opuścił dom ojcowski, roztrwonił pieniądze, a na koniec skruszony powrócił (por. Łk 15, 11-32). Przenośnie mówi się tak, zwykle z ironią, o tym, kto po porażkach wrócił na dawne miejsce czy do swojego środowiska.

„Przenieść się na łono Abrahama” – znaczy umrzeć, ale mówi się tak z przymrużeniem oka. Mamy tu nawiązanie do przypowieści o bogaczu i Łazarzu, gdzie jednak mowa jest o przyjęciu zbawionego w niebie (por. Łk 16, 19-31).

Kazanie na Górze

„Sól ziemi” – oznacza esencję, czynnik żywotny. Taką metaforą określił Jezus swoich uczniów, przestrzegając ich przed zwietrzeniem (por. Mt 5, 13). Ponieważ sól kuchenna nie może zwietrzeć, a glebę niszczy, prawdopodobnie chodziło o nawóz o wyglądzie soli. Zarazem mamy tu nawiązanie do soli jako źródła wyrazistego smaku.

„Światło pod korcem” – symbolizuje wartości, które są niepotrzebnie ukrywane (korzec to wiadro do odmierzania zboża). Jezus wzywał, żeby tego nie robić (por. Mt 5, 15).

Reklama

„Być na świeczniku” – oznacza być ważnym, np. być wyższym przełożonym. Określenie takie przekręca jednak sens słów Jezusa, gdyż chodziło Mu o widoczność i zadanie ludzi dobrych, żeby świecili przykładem (por. Mt 5, 15).

„Nadstawić drugi policzek” – znaczy z pokorą przyjąć prześladowania i złośliwości, nie rewanżować się złu, lecz raczej się na nie wystawić. To z obrazową przesadą zalecił Jezus swoim słuchaczom (por. Mt 5, 39).

„Niech nie wie lewica, co czyni prawica” – w ustach Jezusa było to obrazowe napomnienie, żeby przy dawaniu biednym zachować maksymalną dyskrecję (por. Mt 6, 3). Można to zastosować ogólnie do dochowania sekretu, a w zmienionym znaczeniu i żartem – do kwestii politycznych.

„Chleb powszedni” – czyli codzienny pokarm, to oczywiście zwrot z Modlitwy Pańskiej, czyli Ojcze nasz (por. Mt 6, 11).

„Wodzić na pokuszenie” – tak mówi się czasem żartobliwie o niewłaściwych namowach, oczywiście też w nawiązaniu do modlitwy Ojcze nasz (por. Mt 6, 13).

„Niebieskie ptaki” – to określenie nierobów i naciągaczy. Powiedzenie to zaczerpnięte jest ze słów Jezusa o „ptakach nieba”, które żyją z dnia na dzień (por. Mt 6, 26).

„Nie rzucać pereł przed wieprze” – czyli nie dawać rzeczy najcenniejszych ludziom złym i podłym. Przenośni tej użył Jezus w Ewangelii według św. Mateusza – por. 7, 6.

Reklama

„Wilk w owczej skórze” – występuje w ostrzeżeniu Jezusa: „Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami” (Mt 7, 15). Ewangelia spopularyzowała to porównanie na określenie złoczyńcy udającego niewiniątko, ale motyw taki był częsty w całej starożytności.

„Poznawać po owocach” – znaczy oceniać działania po ich skutkach. Taki przykład ocen podał Jezus (por. Mt 7, 16-20).

Inne

„Jak amen w pacierzu” – czyli w lekko archaicznym języku „na pewno, nieuchronnie”. Takie jest bowiem znaczenie semickiego słowa „amen” używanego często przez Jezusa jako podkreślenia słów właśnie wypowiedzianych, a potem w chrześcijaństwie jako potwierdzenia słów modlitwy.

„Błogosławiony między niewiastami” – tym razem napotykamy powiedzenie jawnie żartobliwe, przeróbkę słów św. Elżbiety do Maryi z Ewangelii według św. Łukasza – por. 1, 42, powtórzonych w modlitwie Zdrowaś Maryjo. Można tak powiedzieć o mężczyźnie w grupce kobiet – o mnie tak mówiono, bo mam cztery siostry.

„Chrzest ogniowy” – oznacza pierwszy udział w walce podczas wojny. Nawiązano tutaj, w zmienionym jednak znaczeniu, do zapowiedzi Jana Chrzciciela o przyszłym „chrzcie w Duchu Świętym i ogniu” (por. Mt 3, 11).

„Podać na tacy” – tak mówimy wtedy, gdy ktoś oczekuje otrzymania bez wysiłku czegoś gotowego, podsunięcia mu pod nos. Jest to trawestacja sytuacji z Ewangelii, gdzie córka Herodiady zażądała od króla Heroda Antypasa podania jej na tacy głowy Jana Chrzciciela (por. Mt 14, 8).

Reklama

„Czekać do sądu ostatecznego” – znaczy czekać bardzo długo. Nowy Testament zapowiadał przyszły sąd, do czego to wyrażenie oczywiście nawiązuje, choć z pewnym krytycyzmem, gdyż koniec świata nie nadchodzi. Z drugiej strony mamy też ostrzeżenia Jezusa, żeby nie spodziewać się go lada chwila (por. Mk 13, 5-8). Według Nowego Testamentu, Bóg zwleka z dniem sądu, by dać czas na nawrócenie (por. 2 P 3, 9).

*

Chociaż bardziej znane powiedzenia z Nowego Testamentu zaczerpnięte są z wypowiedzi Jezusa i z Ewangelii, trafiają się też takie, które są inspirowane innymi księgami, np. wyrażenie „mówić na wiatr”, czyli nadaremno, pochodzi z Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian (por. 14, 9).

„Być w siódmym niebie” to przeróbka zdania Apostoła o „porwaniu do trzeciego nieba”, które oznacza mistyczną wizję raju (por. 2 Kor 12, 2). „Siódme niebo” w symbolicznym języku oznaczało jego najwyższe kręgi, miejsce przebywania Boga, choć potocznie bycie w siódmym niebie dotyczy dziś szczęścia ziemskiego, zwłaszcza osiągniętego dzięki ukochanej osobie.

Wyrażenie „alfa i omega”, oznaczające pełną wiedzę i najwyższy autorytet, pochodzi z określenia Chrystusa w Apokalipsie św. Jana (por. Ap 22, 13).

2025-08-05 08:53

Oceń: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty nauczy was wszystkiego

Słowa Ewangelii według św. Jana (J 14, 23-29)

Jezus powiedział do swoich uczniów: „Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy. Kto nie miłuje Mnie, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem, przebywając wśród was. A Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem. Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie trwoży serce wasze ani się nie lęka. Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę i przyjdę znów do was. Gdybyście Mnie miłowali, rozradowalibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest ode Mnie. A teraz powiedziałem wam o tym, zanim to nastąpi, abyście uwierzyli, gdy się to stanie”. Oto słowo Pańskie.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV wzywa do dbałości w celebrowaniu liturgii Słowa

2025-11-21 09:32

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Do szczególnej dbałości o celebrowanie liturgii Słowa Bożego, promocji Liturgii Godzin oraz pobożności ludowej zachęcił 17 listopada 2025 Papież Leon XIV w przemówieniu do uczestników kursu dla odpowiedzialnych w diecezjach za duszpasterstwo liturgiczne. Chodzi o sprzyjanie owocnemu uczestnictwu Ludu Bożego, jak również o liturgię godną - wskazał Papież.

Pozdrawiam Opata Prymasa, Rektora Ateneum Świętego Anzelma, Dziekana Papieskiego Instytutu Liturgicznego, profesorów i wszystkich uczestników kursu doskonalącego dla osób odpowiedzialnych za duszpasterstwo liturgiczne w diecezjach. Cieszę się, że mogę powitać was na początku waszej drogi pogłębiania zagadnienia.
CZYTAJ DALEJ

Śpiew ku nadziei. Schola Cantantes Mariae pielgrzymuje do Rzymu

2025-11-21 17:59

[ TEMATY ]

muzyka

Watykan

Ewangelia

ks. Marek Weresa /@Vatican Media

Schola Gregoriańska Cantantes Mariae

Schola Gregoriańska Cantantes Mariae

Liturgia, piękno i nadzieja – to trzy słowa, które najczęściej padały w rozmowie z członkami Scholi Gregoriańskiej Cantantes Mariae. Zespół prowadzony przez s. Benignę Tkocz AM nie tylko śpiewa, ale niesie przesłanie wiary i pokoju – również podczas jubileuszowej pielgrzymki do Rzymu.

Schola „Cantantes Mariae” działa przy Studium Organistowskim Archidiecezji Katowickiej i gromadzi osoby pasjonujące się śpiewem liturgicznym. Jej dyrygentka, s. Benigna Tkocz AM podkreśla, że ta działalność nie jest zwykłym hobby, lecz głębokim duchowym doświadczeniem. „Powiem za Benedyktem XVI: muzyka liturgiczna jest głoszeniem Ewangelii - mówi s. Benigna i dodaje - Dla wierzących to kerygmat. Dla wrażliwych na piękno może być drogą do Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję