Reklama

Wieczory Muzyczne u św. Mateusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncerty z cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza rozbudzają wrażliwość i wyobraźnię słuchaczy. Spełniają również inspirującą rolę w podejmowaniu trudu intelektualnego zmierzającego do zrozumienia wartości estetycznych zawartych w dziełach muzycznych. W ramach cyklu odbyło się w bieżącym sezonie artystycznym kilka godnych uwagi spotkań ze sztuką dźwięków.
Kwartet klarnetowy „Claribel” z Lublina, obok aranżacji utworów Vivaldiego, Chopina, Wieniawskiego, Kilara, zaprezentował kompozycje napisane specjalnie na cztery klarnety. Świetnie przebiegająca współpraca lubelskich instrumentalistów zaowocowała interpretacjami przejrzystymi i klarownymi, owacyjnie przyjmowanymi przez publiczność.
Jednym z ciekawszych fragmentów recitalu organowego Przemysława Kapituły było wykonanie Suity gotyckiej Leona Boëllmanna, kompozytora i organisty francuskiego. Sugestia, zawarta w tytule utworu, że nawiązuje on do muzyki średniowiecza, odzwierciedla modną w czasach Boëllmanna, fascynację gotykiem. Rys archaizacji wnoszą do Suity pewne elementy zaczerpnięte z chorału gregoriańskiego. Dynamiczna rejestracja, zastosowana przez Kapitułę, ujawniła konstrukcję dźwiękową o doskonałych proporcjach, opartą na ciekawej harmonice, zdolną dostarczyć melomanom głębokich wzruszeń.
Wieland Meinhold, organista kościoła uniwersyteckiego św. Michała w Erfurcie, wykreował frapującą wizję swych „Trzech metamorfoz na temat końcowych taktów chorału Kyrie, Gott, heiliger Geist Bacha. Wyjątkowo gorące przyjęcie zgotowała łódzka publiczność pierwszemu organiście Katedry Oliwskiej - Romanowi Peruckiemu. Artysta wystąpił wraz z zespołem „The Gdansk Philharmonic Brass”.
Obchody 75-lecia poświęcenia łódzkiego kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Mateusza uświetnił koncert jubileuszowy. Uroczysty wieczór wypełniły m. in. dzieła Jana Sebastiana Bacha. Preludium i Fugę c-moll (BWV 546) wykonała ceniona łódzka organistka prof. Irena Wisełka-Cieślar (kierownik artystyczny Niedzieli z muzyką). Dwie arie z Magnificatu (BWV 214) - Quia respexit i Quia fecit mihi magna - zostały zaśpiewane przez Agnieszkę Sławińską (sopran) oraz Tomasza Sławińskiego (bas).
Organistka Emilia Dziubińska wraz z mężem - Jerzym Dziubińskim także organistą tworzy „Duet Organowy”. Artystyczne małżeństwo propaguje muzykę organową przeznaczoną na cztery ręce. Na ich prośbę Marian Sawa napisał dwa duety organowe. Pierwszy z nich pt. Liauba powstał na kanwie pieśni górali z Alp Szwajcarskich. Temat drugiego, czyli Fantazji chorałowej, został zaczerpnięty ze śląskiej pieśni ludowej Toi, qui disposes. Prezentując oba duety Soliści uwydatnili to, co w nich najistotniejsze - lekkość oraz pełen pogody i radości nastrój. Każdy z koncertów wzbogacił słowem wiążącym red. Janusz Janyst.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Najmniejsi w ręku Odkupiciela

2025-12-10 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 41, 13-20 • Mt 11, 11-15
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Papież w liście apostolskim: archeologia czyni wiarę namacalną

2025-12-12 07:30

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

List Apostolski

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

O znaczeniu archeologii chrześcijańskiej nie tylko dla nauk teologicznych, ale dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć i pogłębić wiarę, pisze Ojciec Święty w liście apostolskim z okazji 100-lecia powstania Papieskiego Instytutu Archeologii Chrześcijańskiej. Leon XIV przypomina, że dyscyplina ta czyni wiarę namacalną i pomaga pielęgnować pamięć o jej początkach, a także, że może być ważnym narzędziem prowadzenia dialogu ze światem i pielęgnowania w nim tak potrzebnej dziś nadziei.

Papieski Instytut Archeologii Chrześcijańskiej powstał w 1925 r. z woli papieża Piusa XI i od tego czasu nieprzerwanie i na najwyższym akademickim poziomie kształci specjalistów w zakresie materialnych śladów początków chrześcijaństwa. Doceniając zarówno dostosowanie do najnowszych wymogów szkolnictwa wyższego, jak też wierność tradycji i najlepszym praktykom nauk archeologicznych, Leon XIV podkreśla, że uczelnia ta zajmuje się dziedziną, ważną nie tylko w świecie nauki, ale też dla wszystkich wierzących i wobec wyzwań współczesnego świata.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję